Vecka 27 <3


Bebisen
Nu liknar barnet en tunnare, mindre och rödare variant av hur det kommer att se ut vid födseln. Nu öppnar barnet sina ögon. Ögonen kan skilja på ljus och mörker och de öppnas och stängs och tittar åt båda hållen – barnet tränar sina ögonmuskler. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig.
Foten är nu fyra cm, låret är fem cm och huvudets diameter är sju cm.
Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd.  
Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.
Vikt 1 kg.

Jag
Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker på magen och livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln.
Det är nu bristningar börjar komma.

Jag får svårt att andas ibland känns som han trycker på lungorna och för att inte tala om hur kissnödig jag blir då han sparkar på kissblåsan eller ligger och trycker på den.
Märkte idag också att fötterna är svullna :/ under hur det ska gå att gå runt i klackar i kväll på Mammabloggalan.

Tankar
Nu när jag läste att chansen är stor att bebisen överlever om dom föds nu så kan jag inte låta bli att bli rädd.
Just för att liten ska komma för tidigt och jag kan klara det fysiskt men jag skulle nog inte orka med det psykiskt då känslorna fortfarande finns kvar då Isabel låg på Neo.
Så mer än 6 veckor vill jag absolut att han ska stanna kvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback