Vecka 28 <3 90 dagar till BF



Bebisen
Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.
Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.
Vikt ca 1 200 gram.

Jag
Livmoderns mått är mellan 26 och 29 cm. Din viktökning kan vara mellan 7 och 11 kg eller mer (11 i mitt fall). Om din lilla bebis skulle födas nu finns det stora chanser att den skulle klara sig. Bara moderkakan väger 400 g, nästan ett halvt kilo.


Min bm frågade om vi ville följa med på kurs på karolinska men det känns lite onödigt så det skippar vi och så frågade hon om vi ville på på föräldrarkurs vilket vi också hoppade.
Igår kom litens nya spjälsäng hem funderar på om det är värt att plocka upp den bara för att se att den inte är skadad eller så för väntar vi tills han föds så kan man ju inte lämna tillbaka ;)
5 veckor kvar tills första del målet och nu börjar jag känna mig mer och mer närvös och minsta lilla ont i magen får mig att bli rädd :(

Men jag håller alla tummar och tår att han stannar där inna :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback