Internationella prematurdagen ♥

7 dagar efter min prinsessas födelsedag är det internationella prematurdagen ♥

Såhär räknas prematurer, så är man född i vecka 37+3 är man inte förtidigtfödd! ;)
För tidigt född  (PT - Pre Term) v. 33+0 - v. 36+6
Mycket för tidigt född  (VPT - Very Pre Term) v. 29+0 - v. 32+6
Extremt mycket för tidigt född  (EPT - Extremely Pre Term)   
                                                                                                - v. 28+6


Så tänk lit extra idag på alla föräldrar och barn idag som behövt vistas på neo!
För er som inte vet det så finns Pytterliten.se där man kan köpa prematurkläder, nappar, böcker mm
det är också ett forum för föräldrar och andra anhöriga.

Tiden flyger iväg och Isabel är ju stor som en vanlig 3åring och det är verkligen svårt att fatta att hon var så liten som hon var därför har ja bestämt att jag ska köpa en prematurdocka! 2000kr kostar den men det kommer vara värd det, man beställer alltså en docka efter sitt barns vikt längd mm http://www.pytteliten.net/sv/prematurdocka/din-egen-unika-prematurdocka.html 
Jag tror också att det kan vara roligt för Isabel när hon blir äldre att se hur liten hon var :)

Kommentarer
Ida säger:

hur liten var hon egentligen?

Svar: Hon vägde 1790g och var 44cm
annatengelin.blogg.se

2012-11-17 | 12:42:03
Monia - mamma till Tuvalie säger:

då måste min systerdotter räkna som extremt extremt extremt tidigt född för hon kom i v 26+4 tror jag ^^

Svar: :P såg inte at det stod så konstigt haha
annatengelin.blogg.se

2012-11-17 | 13:08:02
Bloggadress: http://moniasundgrenjansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback